Selskapets historie henger sammen med historien til Norsk jernbane. I 1854 fikk Norge sin første jernbane, Hovedbanen på 68 kilometer, som gikk fra Kristiania til Eidsvoll.
Over 30 bygg stammer fra det historiske året 1854 og de neste to ti-årene. Fra 1870-tallet skjøt utbyggingen fart og i dag er over 200 av våre bygg eldre enn 100 år.
1996: Eierskap og ansvar i norsk jernbane ble omorganisert. NSB BA fikk operatøransvaret og Jernbaneverket ble en infrastrukturetat. Sistnevnte fikk ansvaret for jernbanespor, perronger og venterom, elektrisk baneanlegg, signal- og sikringsanlegg, men med en klausul: Selve stasjonene bygget før 1996 med tilhørende områder/tomter skulle fremdeles tilhøre NSB under NSB Eiendom. Fra 1/12-98 ble de driftsuavhengige eiendommene skilt i selskapet NSB Eiendomsutvikling.
2001: De driftsuavhengige eiendommene ble skilt ut i eget selskap pr 1/1-01 med navnet ROM eiendomsutvikling as. Selskapet hadde 17 ansatte. De driftsavhengige eiendommene ble forvaltet av Celexa Eiendomsforvaltning AS, og senere Aberdeen Property Investors.
2006: ROM tar tilbake forvaltningsoppdraget fra Aberdeen Property Investors inkludert en del ansatte som jobbet med porteføljen. Selskapet skifter navn til ROM Eiendom AS, og har rundt 70 ansatte. Ekstern forvalter fikk i oppdrag å drifte og vedlikeholde bygningsmassen. 1/1-07 blir NSB Eiendom fusjonert inn i selskapet, og ROM blir et fullskala eiendomsselskap som opererer i hele verdikjeden.
2010: Strategi utvides til også å omfatte langsiktig utvikling av fremtidsrettede kollektivknutepunkt samt by- og stedsutvikling for å skape verdier for eier og samfunnet.
Fra 2013: ROM befester sin rolle som landets viktigste knutepunktsutvikler og kan beholde strategisk viktig eiendom i de store byene og utvalgte destinasjoner i InterCity-triangelet.
1/5-2017: ROM Eiendom trer inn i Bane NOR og danner Bane NOR Eiendom. Bane NOR Eiendom forvalter all offentlig jernbaneeiendom og er Norges ledende knutepunktutvikler.